Utvikler verdens første elektriske passasjerfly: - Det er drømmejobben

Jefferson Wells bistår med viktig kompetanse når Rolls-Royce Electrical Norway jobber for å fase ut karbonavtrykket i den norske luftfarten.

På Lade i Trondheim er et nytt luftsfartseventyr på vei til å ta form. Her utvikles det som etter planen skal bli fremdriftssystemet til verdens første helelektriske fly som skal frakte passasjerer mellom norske byer.

Utvikler verdens første elektriske passasjerfly Jefferson Wells

Kamp om de beste folkene
Selv om det fortsatt er en lang vei å gå, er Rolls-Royce positive til at de klarer å holde tidsfristen – nemlig at et 8-seters passasjerfly skal ta av i 2026.

– En del av utfordringen er at prosjektet har en kort tidsfrist, så vi må øke mengden ingeniører med den riktige kompetansen ganske fort, sier Head of Electric Systems i Rolls-Royce, Kristen Wagelid Jomås. 

I den forbindelse har Rolls-Royce fått god hjelp av konsulent- og rekrutteringsselskapet Jefferson Wells, som spesialiserer seg på blant annet ingeniører.

– Jefferson Wells hjelper oss med å komme raskere i gang med prosjektet enn hvis vi bare skulle brukt våre faste ansatte. Da hadde vi nok ikke klart å levere i tide. Vi er rett og slett helt avhengig av konsulentene fra Jefferson Wells, fortsetter Jomås.

Han forteller også at det er kamp om beinet for å få tak i de beste folkene.

– Med Jefferson Wells på laget får vi tilgang til flere flinke folk – og det er selvfølgelig helt avgjørende i et slikt nyskapende prosjekt.

– Et industrieventyr
Jøran Øksenvåg er en av konsulentene fra Jefferson Wells som jobber med å utvikle elfly i Rolls-Royce. Han begynte helt i oppstarten av elfly-prosjektet i 2018.

– Jeg er prosjektleder innen elektro- og automasjon. Nå handler det mye om å teste de elektriske motorene vi har utviklet, forklarer Øksenvåg.

Øksenvåg forteller at jobben i Rolls-Royce er perfekt match.

– Jeg får brukt hele kompetansen min! I tillegg er det rått å jobbe med noe så banebrytende som elektriske fly og grønn teknologi. Vi er rett og slett en del av et industrieventyr, sier han og legger til:

– Det er drømmejobben! 

Han er takknemlig for at Jefferson Wells har åpnet dører.

– Fordelen med å være ansatt i Jefferson Wells er at du får en fot innenfor steder du kanskje ikke ville fått hvis du hadde stått for deg selv. Jefferson Wells har et nettverk som du virkelig kan dra nytte av, sier Øksenvåg.

Konsulenter med spisskompetanse
For øyeblikket har Rolls-Royce Electrical Norway ti konsulenter fra Jefferson Wells i oppdrag, og seks av dem jobber med elfly-prosjektet.

- Konsulentene som er inne i Rolls-Royce er ingeniører med ulike spisskompetanser - alt fra maskin og elektrisk energiomforming til design og 3D-modellering, forklarer rådgiver i teknologiavdelingen i Trøndelag, Jarl Julian Espnes Bulling. 

Bulling forteller at Jefferso Wells ønsker å hjelpe Norge med omstilling til det grønne skiftet, og da er prosjekter som dette midt i blinken. 

– Dette er helt i spydspissen av teknologi og en slags revolusjon innen luftfart.

I tillegg til ingeniører og teknologer har Jefferson Wells konsulenter innen økonomi og ledelse. De tilbyr også rekrutteringstjenester. Bulling forteller at en fordel ved å bruke Jefferson Wells at de selv sitter på ekspertise innenfor fagfeltet.

– Dermed har vi god forståelse for kundenes behov og hva slags utfordringer kunden kan støte på når de skal finne riktige folk, forklarer han. 

Produsert i samarbeid med E24.