Hvordan bør du takle overgangen til å bli leder?

Det kan være vanskelig å bli leder – uansett om det er i en mellomlederstilling, prosjektlederstilling eller sjefsposisjon. Vi vet hva du bør huske på når du blir leder for første gang.

Gjør deg kjent med kulturen. Lederutskiftninger kan være vanskelige endringsprosesser med mye følelser. Mennesker er vanedyr, og en ny leder betyr forandring. Mange har vennet seg til at ting gjøres på en bestemt måte. Derfor kan en endring være utfordrende for noen. Det må du ha i bakhodet når du går inn i rollen som leder. Kjenn kulturen i gruppen du skal lede, vær tydelig på hvordan du vil gjøre ting og gi dem tid til å tilpasse seg endringen.

mennesker som smiler

Du kommer til å feile, ikke la det ødelegge
Det er menneskelig å feile! Det er helt greit at du feiler innimellom, så lenge du eier dine egne feil og ikke gjør de samme feilene igjen og igjen. Det er bare å forvente at en fersk leder snubler. Når uhellet er ute, er det viktig at du ikke klandrer andre eller kommer med bortforklaringer. Legg deg flat, lær av feilen og fortsett.

Folk kommer til å være uenige med deg
Alle beslutningene dine vil ikke være populære. Det skal de heller ikke være. En god leder tar beslutninger for å oppnå resultater, ikke for å vinne venner. Du skal likevel alltid forberede deg godt og gjøre det du mener er best for medarbeiderne dine og arbeidsplassen. Da kan du stå rakrygget i motvinden.

Vær tilgjengelig
En leder må være tilgjengelig for sine underordnede. Gjør en ordentlig innsats for å bli kjent med folk og kartlegg målene og interessene deres. Ikke minst, vær hyggelig! Folk må føle seg komfortabel med deg for at de skal tørre å gi sine tilbakemeldinger. Du må heller ikke være redd for å vise svakhetene dine. Ingen er perfekt. Å være åpen om hva du ikke kan eller ikke forstår kan hjelpe deg med å vinne folks tillit og respekt. En god leder er ikke en fryktet leder. En god leder er en leder som medarbeiderne kan identifisere seg med og stole på.

Støtt og motiver medarbeiderne dine
Gode ledere veileder andre, motiverer til vekst, idémyldring og tilbakemeldinger. De lytter til medarbeiderne sine og støtter dem når de trenger hjelp. De kveler ikke motivasjon med unødvendig hardhet. I stedet for å si, «dette er feil, fiks det», si heller «jeg tror vi kan gjøre dette bedre. Hvordan kan jeg hjelpe deg?». Lær mer om medarbeiderne dine for å forstå hva som motiverer dem.

Ikke vær en besserwisser
At du er sjef for andre gir deg ikke blankofullmakt som besserwisser. Du har sannsynligvis stor kunnskap og kompetanse i ditt felt siden du har nådd såpass langt, men du vet fortsatt ikke alt. Hvis du oppfører deg som en besserwisser, vil du bare provosere og irritere medarbeiderne dine. Det kan skape splid og er ikke motiverende.

Lær så mye du kan så fort du kan
For å støtte medarbeiderne dine må du ha kunnskap, ressurser og verktøy. Derfor bør du bli kjent med hver medarbeiders stillingsfunksjon og ferdigheter. Du må også være proaktiv og ta ansvar for din egen opplæring. Det er nemlig ikke sikkert at bedriften din tilbyr ledertrening eller har ressurser til å videreutdanne deg. Noen ting forventes det rett og slett at du lærer på egen hånd.

Respekter andre for å bli respektert
Selv om du ikke er enig med en idé, mening eller handling, er det viktig at du alltid er høflig og konstruktiv. Hvis du respekterer andre, vil de respektere deg. Medarbeidernes respekt er alfa og omega for at du skal lykkes som leder i arbeidshverdagen.

Du må behandle andre som du selv ønsker å bli behandlet
Tenk tilbake til da du jobbet under andres lederskap. Hva ville du ha gjort annerledes? Hvorfor? Hva elsket du med deres lederstil og hva hatet du? Hvorfor? Det er viktig at du behandler medarbeiderne dine på samme måte som du selv vil bli behandlet. Når noen mennesker kommer i maktposisjon, lar de det gå til hodet på seg. Da glemmer de hvordan det er å sitte på den andre siden av bordet. Ikke gjør den feilen.

Tro på deg selv (ellers vil ingen andre gjøre det)
Overgangen til en lederrolle kan være nervepirrende. Innimellom vil du bli usikker på lederevnene dine. Om du blir usikker, må du huske at du ble valgt til rollen. Det betyr at du har det som trengs for å være en god leder. Hvis du ikke tror på din egen evne til å gjøre en god jobb, hvorfor skal medarbeiderne dine tro på deg? Tenk på hva du kan og hvilke erfaringer du har, og finn ut hvordan du kan bruke de til din fordel. Dette får du til!

 

Kilde: Workitdaily